Angst hoort bij het leven. We zijn allemaal wel eens bang en dat is doodnormaal. Het is een waarschuwingssignaal dat helpt jezelf te beschermen. Maar soms werkt angst averechts. Hij is niet reëel meer, maar zit je in de weg. Bijvoorbeeld wanneer je angstig raakt voor alledaagse situaties zoals een gesprekje met een collega, het bezoeken van de supermarkt of het bijwerken van je administratie. Wanneer je situaties vermijdt om je angst uit de weg te gaan. Wanneer je jezelf moet verdoven met middelen – drank, drugs of pillen – om de dag door te komen.

Ik help je te kijken naar je angst als een energie die komt, maar ook weer gaat. En die steeds sneller gaat als hij de ruimte krijgt om zijn ‘dansje’ te doen. Angst is niets meer dan een ‘kleuring’ van je bewustzijn. Je kijkt door een bril van angst naar de wereld, waardoor die bedreigend overkomt. Zodra je die bril afzet, valt ook die dreiging weg. Ineens is de wereld veel aangenamer dan je dacht. Door aandachtig naar dit soort ‘kleuringen’ te kijken, herwin je de controle over je leven.

Ik gebruik diverse technieken om je vrijheid van angst te herwinnen.

Meditatie: Mediteren is feitelijk zijn met wat is, dus ook met datgene waar je vanaf wilt, zoals angst. Hoe meer je in het hier en nu bent, hoe alerter je wordt op negatieve gedachten. Je schiet minder snel in die neerwaartse spiraal die een negatieve gedachte opblaast tot een paniekaanval. Als jij bereid bent om meditatie op te nemen in je dagelijkse routine, garandeer ik dat je angst zal afnemen.

Meer over meditatie...

Ademhalingswerk: Je ademhaling is een fantastisch instrument dat je altijd bij je hebt. Ik leer je deep breathing-technieken waardoor je mentale stabiliteit toeneemt. Daarnaast besteden we aandacht aan manieren om je bewuster te zijn van je ademhaling en je lichaam op momenten dat de paniek toeslaat. Hierdoor kom je snel weer tot rust.

Visualisaties: Ik maak gebruik van visualisaties om je bewust te maken van de ruimte in je bewustzijn. We hebben allemaal de neiging om ons te identificeren met onze gevoelens of onze gedachten. Hierdoor vernauwt je bewustzijn. Je wordt een speelbal van je gedachten en je gevoelens. Door als het ware een stap terug te doen in jezelf ontstaat er ruimte en leer je je angst niet te serieus te nemen. Jij bent je angst niet meer, het voelt als een energie die door je heen waait.

Voeding: De waarde van voeding in het reguleren van angst wordt vaak onderschat. Artsen grijpen snel naar zware middelen als benzodiazepinen e.d. die zoveel bijwerkingen hebben dat de patiënt vaak van de regen in de drup belandt. Benzo’s kunnen uitkomst bieden voor een spannende gelegenheid, maar maken je alleen maar angstiger bij langdurig gebruik.

De natuurlijke aanpak daarentegen biedt grote voordelen. Zo is het verstandig om eerst eens te kijken naar je cafeïne- of suikerinname. Vermindering hiervan brengt je angstklachten vaak al sterk omlaag. Ook zijn er natuurlijke supplementen die angst remmen en tegelijk je alertheid verhogen. Een zeer effectief supplement is bijv. L-theanine, feitelijk geconcentreerde groene thee. Door dit te combineren met een kop koffie wordt het nerveuze effect van cafeïne verminderd en je alertheid verhoogd. Samen onderzoeken we welke supplementen het beste bij jou passen.

Meer weten?